Catering 2023 yılı hedefi 22 milyar dolar

850

Pazar büyüklüğü 6.5 milyar doları bulan catering sektörü, hazırladığı yol haritasıyla 2023 yılına kadar pazar büyüklüğünü 22 milyar dolara çıkarmayı hedefliyor. Pazar payını artırmada sektörün yurtiçinde önceliği, “Süt evet ama yetmez” projesi ile ilköğretim öğrencileri olurken, yurtdışında öncelik Avrupa’da
Türkiye’de catering pazarının potansiyel büyüklüğü 22 milyar doları buluyor. Ancak sektör, bu pazarın henüz ancak yüzde 33’üne denk gelen 6.5 milyar dolarlık bölümüne hitap edebiliyor.

2023 yılına kadar pazar büyüklüğünü 22 milyar dolar dolara ulaştırmayı planlayan sektör, bu amaca ulaşmak için önüne, alt projelerden oluşan bir yol haritası koydu. Buna göre sektör, Türkiye genelinde 81 ilde 81 dernekle, Türkiye Yemek Sanayicileri Dernekleri Federasyonu (YESİDEF) bünyesinde örgütlenecek. Pazar büyütmek amacıyla ayrıca, ilköğretim öğrencilerine, yurtiçindeki yerli-yabancı turiste, yurtdışına çıkan işçi ve işverene de ulaşmayı hedefleyen sektör, aynı zamanda dünya genelinde büyüklüğü 1.2 milyar doları bulan hac pazarından da 330 milyar doları bulan Avrupa pazarından da pay almayı planlıyor. Yemek sanayicilerinin 2023 hedefi doğrultusunda yurtdışında önceliği Avrupa. Sektör daha sonra tüm dünyaya yemek satma hedefinde.

Bu arada sektör, 81 ilde yürüttüğü örgütlenme konusunda son altı ayda önemli bir mesafe almış durumda. Buna göre örgütlenme konusunda sektör, Mayıs-Ekim 2012 döneminde, yüzde 300 büyüdü. Söz konusu dönemde, daha önce beş olan dernek sayısı 17’ye, beş olan örgütlü il sayısı ise, 27’ye ulaşmış durumda.

“Süt evet ama yetmez”

YESİDEF Başkanı Hüseyin Bozdağ, yurtiçi pazarını büyütme konusundaki çalışmalarda ise, birinci önceliği ilköğretim öğrencilerine verdiklerine dikkat çekiyor. Buna göre sektör, sayısı 17 milyonu bulan ilköğretim öğrencilerine yönelik olarak, “Süt evet ama yetmez. Yemekle yola devam” adıyla, sosyal bir projenin hazırlıklarına başladı. Bu projeyle sektör aktörleri, hem çocukların sağlıklı beslenmelerine yardımcı olabilmeyi hem de sektörlerine katkı sağlamayı planlıyor. Bozdağ’ın verdiği bilgiye göre, Sağlık Bakanlığı’nın ilköğretimdeki çocuklara yaptığı harcama, yıllık yaklaşık 23 milyar TL. Hazırlık çalışmaları devam eden “Süt evet ama yetmez” projesinin hayata geçirilmesiyle hedeflenen ise, bakanlığın ilköğretim öğrencilerine yönelik yaptığı harcamaların 13 milyon TL’ye düşürülmesi. Bu sayede devlet bütçesine 10 milyon TL’lik katkı sağlanması planlanıyor.

Bunun yanında hac pazarının da sektör için önemine dikkat çeken Bozdağ, 59 Müslüman ülkeden hacca giden insanların oluşturduğu pazarın 1.2 milyar dolar olduğunu vurguluyor. Türkiye için söz konusu rakam ise, yıllık ortalama 500 milyon dolar. Bozdağ’ın verdiği bilgiye göre, söz konusu pazardan pay almak için kolları sıvayan sektör aktörleri, Diyanet İşleri Başkanlığı, TURSAB ve ilgili bakanlıklarla bir dizi görüşme gerçekleştirerek, hedeflerini aktardı.

Gıda standartlarında Avrupa’nın gerisinde
Avrupa’da ise catering sektörünün büyüklüğü yaklaşık 330 milyar doları buluyor. Bu pazardan da pay almak isteyen sektör aktörlerine göre, Türkiye yemek üreticileri, Avrupa’daki yemek üreticilerine kıyasla, hijyen, kişisel kullanım, mutfakların standardizasyonu gibi konularda daha iyi durumda. Türkiye’nin, Avrupa’nın gerisinde kaldığı nokta ise, mutfağa giren gıdaya getirilen standartlar konusunda. Bu noktada yemek sanayicilerinin hedefi ise, yakın gelecekte gıda standartlarını yakalayarak, Avrupa pazarından pay alabilmek. Sonraki hedef ise, tüm dünyaya yemek satabilmek.

Günlük 6.5 milyon ila 7 milyon arasında bir nüfusa ulaşan catering sektöründe 3 bin 194 kayıtlı firma faaliyet gösteriyor. 350 bin ila 400 bin kişiyi doğrudan istihdam eden sektör, Türkiye’de 22 milyon kişiyi bulan işgücünün, günlük yüzde 35’ine yemek hizmeti veriyor. 81 ilde 81 dernek hedefiyle ilerleyen sektör, sağladığı istihdamı iki katına çıkarma hedefinde.

Krizde yüzde 20 küçüldü

Ayrıca 2008 yılından bu yana, dünyada yaşanan kuraklığın gıda fiyatlarına artış olarak yansımasından dolayı sıkıntı yaşayan sektör, etkisini yine aynı yıl gösteren ekonomik krizle birlikte de önemli oranda müşteri kaybı yaşamıştı. Bu doğrultuda sektörün 2009 ila 2010 yıllarında, yüzde 15 ila yüzde 20 civarında küçülme yaşadığına işaret eden sektör aktörlerine göre, 2011 yılından itibaren ekonomide yaşanan canlanmayla birlikte, sektördeki kırılganlık da biraz olsun geçti ve sektör artık, kriz öncesi performansını yakaladı.