İş planınızın taslağını hazırladınız mı?

0
688

İş fikri ya da yapılacak işin tanımı: Bir numaralı kısımda yapılacak işin adı, tanımı ya da raporunuzu okuyacak kişi/kişiler için işin tanıtımının yapıldığı bir bölüm olarak tanımlayabiliriz. Ayrıca bu bölümde yapıalacak işin neden yapılması gerektiğini tutarlı nedenlerle anlattığımız kısımdır.
Ürün ya da hizmete genel bakış: İki numaralı kısımda yapılacak işlem, iş fikrimizin hayata geçmesi için tasarladığımız ya da düşündüğümüz hizmet/ürün hakkında bilgileri kişilere ya da kurumlara aktardığımız kısımdır. Ürünün/hizmetin özellikleri, farklılıkları ve tanıtımıdır.
Ürün/Hizmetin iş modeli: Üç numaralı kısım çok önemlidir. Çünkü dünya devleri bile mükemmel iş fikirlerini hayata geçirirken en çok bu aşamadan korkarlar. Öyle ki twitter ilgi patlaması yaşadığında kati bir gelir modeli, nereden para kazanacağını bilemediği için belirli bir süre çıkmaz yaşamıştı. Ben x iş fikrini y iş modeli ile satacağım gibi bir formülasyon oluşturulması gereken kısımdır.
Sektöre/Pazara genel bakış: Bu bölümde yapacağımız faaliyet x iş fikrini y iş modeliyle hayata geçireceğim ancak sektörün durumu nasıl sorusuna verdiğimiz cevap kısmıdır? Örneğin internet üzerinden uçak bileti satış fikrimi ucuz ve promosyon satış iş modeli ile hayata geçireceğim. Pazar’da rakip çok mu, müşteriler bu pazara talep gösteriyor mu, müşterilerin bu pazara olan ilgileri zayıflıyor mu ya da pazarın iş hacmi nedir, yatırım yapamaya değecek bir durum var mı gibi soruların cevaplarına bu bölümde yer verilir.
Hedef kitle tanımlaması: Pazara girmeyi mantıklı buluyorsak, bu aşamada bu pazarda ürün ve başarılı iş modeli kimleri hedefliyor buna karar vermemiz lazım. Bu pazarda herkesi hedeflememiz gibi bir durum söz konusu değil.. O zaman yapılması gereken iş modelime ve ürünüme ilgi gösterecek ve benim satışımı, karlılığımı artıracak tüketicileri bulmak… Kimse ürününe hiç ihtiyacı olmayacak bir kitleye reklam verip, kaynaklarını boşa harcamak istemez.
Rakipler ve rekabet: Hedef kitlemizi de belirlediysek bizimle aynı hedef kitlesinde kimler rekabet ediyor. Pazarın ne kadarını ellerinde bulunduruyorlar. Ürünleri ya da hizmeti ne kadar fiyattan satıyorlar ya da hangi rakamlarda tedarik ediyorlar. Rakiplerle aklınıza gelen her ince ayrıntının analize dahil edilip bir sonuç çıkarıldığı kısımdır.
Satış ve marketing stratejisi: Hedeflerimi, rakiplerime göre öne geçmemi sağlayacak stratejinin hem satış hem de marketing açısından oluşturulduğu kısımdır.Planımız nedir?
Organizasyon şeması oluşturma: Şirketimizin uzuvlarının oluşturulduğu bölüm burasıdır. Yönetimde kimler var? Satış ekibinde kimler var? İlgili satış stratejisinin hayata geçirildiği bir şirkette çalışan personellerden mi oluşacak? İnsan Kaynakları, satınalma uzmanı vs.. Şirketin tüm departmanları ve çarklarının hiyerarşik olarak döndüğü yapı burasıdır.
Stratejik ortaklıklar ve birleşmeler: İlgili hedefe “0” dan başlayarak mı hayata geçireceğiz yoksa mevcut bir satınalma ya da birleşme ile yolun yarısından itibaren mi başlayacağız.
Tedarikçilerle stratejik bir ortaklık yapıp çok önemli bir ürürnün yetkili tek distribütörü olmak kilit bir ortaklıktır mesela…
Finans yönetimi ve bütçe oluşturma: Bu bölüm çok önemlidir çünkü çok satış yapmanız ve cironuzun yüksek olması pek anlam ifade etmiyor.Başta bütçenin yapılması ardından likit ya da kaynak yönetimlerinin çok iyi yapılması gerekir. Örneğin işimizi yaparken sermaye, taşıt, demirbaş, genel yönetim giderleri, satış-pazarlama, personel, nakit akışı ve zorunlu ödemeler için kaynaklar ve tahsilat sıkıntısı ya da vadeli çalışma olanaklarına göre şirketin kendi finansa edeceği kaynakların karşılıklarının ayrılması gerekmektedir. Bütün bunlar bütçe kapsamında gerçekleştirilir.
Operasyonalara genel bakış: Bu kısmı şöyle tanımlayabiliriz. Bir araba ürettiniz ve gerekli tüm parçaların montajı yapılmış vaziyette… Araba ilerleyebiliyor mu yoksa ilerleyemiyor mu? Şöyle ki; şirketimizde hangi departmanlar hangi çalışanlarla hangi hiyerarşik yapılarla hangi işlemlerle hangi zamanlarla birbirine bağlantılı olacaktır?